"Bli expert på dig själv, en livslång läroprocess"

Eftersom att träning är ett intresse jag har och gärna vill lära mig mer av så tänkte jag försöka slänga in ett inlägg om dagen som handlar just om träning, tips och råd för nybörjare, lätt tränade och hur du uppnår dina mål. Jag har själv inte tränat så länge och genom detta vis får jag in sund och även ny information samtidigt som jag kan dela med mig av de till er. Ibland blir det kortare och ibland längre inlägg.

Ett generellt träningstips är att bli expert på sig själv, att lära känna sig själv. Man ska ställa frågor som:
Vad är jag bra på? Vad behöver jag förbättra? Ha inte förutfattade meningar om vad som fungerar bäst för dig, utan var öppen. Att träna och hitta det som passar en bäst är ett livslångt lärande. Det gäller att hela tiden förändra lite och hitta på nya saker. Men nya saker behöver inte betyda att man förkastar allt det gamla. Man kan bara träna lite olika sätt, t ex ta i lite hårdare ena dagen och lite mjukare nästa.

Kom ihåg att det inte är någon naturlag att du blir slappare i hullet och lättare går upp i vikt när du fyllt 30. (Ja, det är bara 10 år tills dess, hihi) Styrketräning har visat sig vara ett mer hälsosamt och effektivt sätt att hålla kroppen ung än vad forskare vågat drömma om. Med den kan du faktiskt bromsa tiden och bevara din styrka, hälsa och fasthet. Om du alltså tränar på riktigt, och ser till att det verkligen blir av!

Med det sagt, säger jag "mindre snack, mer fokus på träningen!". För visst har man både sett och hört att kvinnors vanligaste fel är att vi styrketränar för lite och konditionstränar för mycket. Att vi pratar för mycket mellan setten så att pauserna blir för långa. Att vi inte pressar oss själva tillräckligt. Att vi tror att vi kan träna vissa partier mindre och fokuserar för mycket på att träna insidan av låren och höfterna och gör tradiotionella magövningar.

Glöm nu alla dåliga utsäkter och nå dina mål. Vi kan göra det tillsammans! :)

Kram på er.



Kommentarer
Postat av: Tee

Jag är imponerad! riktigt välskrivet..och det från en person som hittar fel..=) håller med dig..att lära ut är verkligen bästa sättet att utvecklas själv! no pain, no gain, you will remain the same!

2009-12-15 @ 16:00:39
URL: http://teeman.blogg.se/
Postat av: Jennie

Tack ska du ha Tobias :) Och du? Hittar man inte fel, kan man heller inte hitta de som är bra. Kram på dig

2009-12-15 @ 16:11:52
URL: http://seethelight.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0