Motivation

Fick en fråga för någon timma sen hur jag hittar min motivation. Jag tänkte att jag kunde svara här och ge lite tips och råd.

Motivation är någonting som kommer och går, fram och tillbaka. Vad jag tror är viktigt är att man inte tvingar kroppen till att göra någonting om inte motivationen finns där, just då. Om jag gör det gräver jag bara motivationen ännu djupare och det tar längre tid för mig att hitta den igen. Självklart är det viktigt att ha självdiciplin och göra det man sätter sig för, annars gör man sig själv enkelt besviken och tilliten till sig själv droppar av. Så, tro på dig själv, så fixar du det mesta.

När jag slutade röka för 6-7 veckor sedan så insåg jag att det går om man bara vill. Jag hittade varje dag alla fördelar med att sluta och insåg tillslut att det endast fanns fördelar. Man måste återigen tro på sig själv.
Men varför försvinner motivationen ibland? Och vad kan vi göra för att hålla den kvar när den finns hos oss? För att vi ska må bra, så måste vi ibland må dåligt. För att vi ska vara lyckliga så måste vi ibland vara olyckliga. Jag tror att det ser likadant ut i detta fallet. För att vi ska känna oss motiverade så måste vi ibland vara omotiverade. För aldrig känner jag mig så motiverad som när motivationen flödar inuti mig. Kanske som ett batteri som ibland måste laddas ur för att laddas om på nytt.

Mitt bästa tips är alltså att inte tvinga tillbaka motivationen om den ibland försvinner. För mig är det inte lönt att gå till gymmet, köra en uppvärmning samtidigt som jag tittar på alla maskiner, suckar och går sedan hem. Det får en bara att känna sig värdelös. Ta det med en klackspark och tänkt att ni gymmar kanske nästa vecka då de känns lite roligare så tror jag att ni hittar motivationen betydligt snabbare. Det är också viktigt att man använder sig av en träningsform som passar just dig. Jag är ingen löparmänniska, trots att jag önskar jag vore det. Därför springer jag sällan, utan jag går dubbelt så långt tid. Hittar du just din träningsform, vilket kan ta tid så ska du se att du tycker att det är roligt.

Skapa mål och delmål! För att ha ett mål, är det viktigt med delmål. Det hjälper kroppen att känna sig tillfredställd och motiverad på vägen.

Du som sitter hemma, framför datorn och gärna vill ta dig ut och springa 3 gånger i veckan, men lyckas bara hålla mönstret igång i 2 veckor. Ge inte upp och sluta inte att tro på dig själv. Vill du springa 3 gånger i veckan så sla du göra det. Tänk inte, bara gör det. Efteråt kan du klappa dig själv på axeln och säga, fan vad duktig du var. Imorn ökar vi rundan på 10 minuter. För, all träning är någon träning. En del tror att man måste löpa 100 km/h konstant i en timme för att kunna känna sig duktig. Jag tror att det är just då man inte orkar mer än 1-2 veckor. Börja istället med små delmål så kommer du tillslut nå ditt fullständiga mål.

När jag tappar min motiviation (vilken ibland kan hända väldigt ofta) brukar jag nöja mig med en promenad och ett annat bra tips är att läsa riktigt aktiva fitness bloggar, liksom träningsbloggar. Människor som är riktigt flitiga och duktiga. Det hjälper ofta mig och får mig att känna "Fan, kan dom så kan jag!".

Så kom igen nu! Hitta den där drivkraften inom er och gör vad ni länge velat :) Jag tror på dig!


Kommentarer
Postat av: Danne

Bra inlägg där Jennie!

2009-12-07 @ 23:56:08
Postat av: tim

Mycket bra skrivet!

2009-12-08 @ 00:02:50
Postat av: Tee

Viktigast av allt när det kommer till styrketräning för att komma någon vart är enligt mig (samir troudi)



Se till att ha roligt eller att det blir tillfredsställande.



Träna hårt av bara helvete



Öka alltid nåt varje pass. Reps eller vikt.



Vila ordentligt och ät ordentligt mellan passen. Är man inte utvilad eller fokuserad på sin uppgift så stanna hellre hemma och vila en dag extra och dundra på av bara helvete dagen efter istället



Ladda mentalt. Hur är upp till var och en. Men välj åtminstone ut en tung basövning till varje pass där du i förväg har tänkt ut hur tungt du ska köra och hur många reps du ska göra. Du behöver inte visualisera det framför dig eller så utan bara tänk ut skiten. När du sen kommer till gymmet finns inget igår, förra veckan eller senaste pass. Bara här nu och det du redan bestämt finns. EXECUTE =)

Där har ni lite riktlinjer ..



läst på: http://metrobloggen.se/Troudi

2009-12-08 @ 00:09:38
URL: http://teeman.blogg.se/
Postat av: Mamsen

Wow Jennie! Skitbra skrivet! Du pratar mycket om delmål och jag kan bara hålla med. När man ska börja träna är det viktigt att inte ställa för höga krav på sig själv, då är risken stor att man snabbt bränner ut sig och åter tappar motivationen. Jag tycker du fick med det mesta på ett enkelt sätt. Kul att läsa gumman!!

2009-12-08 @ 11:18:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0